Patronat medialny 2024

Łazik Curiosity dokonał zaskakującego odkrycia w przypadkowo rozbitej skale. To kryształy siarki!

Satelity i Sondy KosmiczneNASA poinformowała o spektakularnym odkryciu, które można uznać za przypadkowe. Łazik Curiosity, podczas przejazdu po skale rozbił ją na mniejsze kawałki, ujawniając w ten sposób żółte kryształy siarki. Jest to pierwsze tego typu odkrycie na Czerwonej Planecie. Warto przypomnieć, że w tym roku wybije 12 rocznica lądowania Curiosity na Marsie. Przez ten czas planeta ujawniła sporo tajemnic - wciąż jednak kryje ich wiele.

Curiosity uchwycił to zbliżenie skały "Snow Lake" 8 czerwca 2024 r. 9 dni wcześniej łazik zmiażdzył podobną skałę i ujawnił wewnątrz krystaliczne tekstury
fot. NASA/JPL-Caltech/MSSS

Łazik Curiosity od października 2023 roku bada region Marsa bogaty w siarczyny, czyli rodzaju soli zawierającej siarkę, która powstaje w wyniku odparowywania wody. Dotychczas odkrywane minerały zawierały w składzie siarkę, ale również inne materiały. W najnowszym przypadku mamy już do czynienia z siarką w czystej postaci.

Naukowiec projektu Curiosity - Ashwin Vasavada z Jet Propulsion Laboratory NASA w Południowej Kalifornii porównał odkrycie kryształów siarki na tym obszarze Marsa ze znalezieniem oazy na pustyni. Zdaniem eksperta w tym miejscu po prostu nie powinno dojść do takiego odkrycia. To tylko potwierdza jak nieprzewidywalne są operacje prowadzone na tej planecie.

fot. NASA/JPL-Caltech/MSSS

Naukowcy nie ukrywają, że kanał Gediz Vallis, który jest jednym z celów misji został wyrzeźbiony przez przepływ wody w stanie ciekłym i gruzu. Obecnie gruz ten tworzy wystające z dna kanału rozciągnięte kopce sugerujące, że na powierzchni Marsa musiało dochodzić do powodzi, które były przyczyną licznych osuwisk. Oczywiście celem naukowców jest lepsze zrozumienie zmian krajobrazu Marsa na przestrzeni miliardów lat i pomimo pewnych teorii zbudowanych na podstawie obecnego stanu, nie sposób odpowiedzieć na wszystkie pytania. Lepsze i długotrwałe poznawanie tej planety z pewnością przyczyni się do pogłębiania obecnego poziomu wiedzy. Być może w przeszłości na planecie tej mogło istnieć szeroko pojęte życie? Czy jesteśmy w stanie dowiedzieć się w jakiej formie? Z kolei czy Ziemia za setki miliardów lat może wyglądać tak jak obecnie Mars?

Odkrycie można uznać za przypadkowe. Łazik Curiosity, podczas przejazdu po skale rozbił ją na mniejsze kawałki, ujawniając w ten sposób żółte kryształy siarki
fot. NASA/JPL-Caltech/MSSS

Jeszcze nie tak dawno zastanawiano się, czy teoria o istnieniu w przeszłości wody na Marsie powinna być odważnie ogłaszana. Od pewnego czasu sytuacja uległa zmianie – o wodzie na Marsie mówi się bez strachu. Miejmy więc nadzieję, że na wyżej wymienione pytania oraz setki innych ludzkość będzie mogła poznać odpowiedzi stosunkowo szybko.

Łazik Curiosity należący do NASA uchwycił ten widok kanału Gediz Vallis 31 marca. Obszar ten prawdopodobnie powstał w wyniku dużych powodzi wody i gruzu, które utworzyły kopce ze skał wewnątrz kanału