Patronat medialny 2024

Kosmiczne Spotkania z Arturem Chmielewskim w Małopolskim Centrum Nauki Cogiteon

AstronomiaNa przełomie czerwca i lipca br. Kraków stanie się prawdziwą kosmiczną stolicą Polski. A to wszystko za sprawą serii spotkań z Arturem Chmielewskim, inżynierem NASA i synem słynnego Papcia Chmiela. Do stolicy Małopolski przyjedzie on na zaproszenie Małopolskiego Centrum Nauki Cogiteon, gdzie opowie o swojej pracy przy najbardziej ambitnych misjach, ale także szansach jakie czekają w sektorze kosmicznym na przedsiębiorstwa z naszego regionu.

Kosmiczne spotkania z Arturem Chmielewskim w Krakowie

Artur B. Chmielewski to inżynier i naukowiec pracujący w Jet Propulsion Laboratory (JPL) w Kalifornii, będącym jednym z centrów Narodowej Agencji Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej (NASA). Jest synem Henryka Jerzego Chmielewskiego, znanego jako Papcio Chmiel, twórcy kultowych komiksów „Tytus, Romek i A’Tomek”. Jak sam mówi nie poszedł w ślady ojca, ponieważ od najmłodszych lat marzył o podboju kosmosu. Aby zrealizować swoje marzenia studiował fizykę, mechanikę i informatykę na University of Michigan oraz University of Southern California. W NASA pracował przy niezliczonej liczbie projektów, w tym konstruowaniu instrumentów naukowych do marsjańskich łazików, budowie generatorów nuklearnych do misji międzyplanetarnych, testowaniu części statków kosmicznych i realizacji 15 misji badających Słońce, Marsa, Jowisza, Saturna i asteroidy.

Co ciekawe Artur Chmielewski był także konsultantem filmów w Hollywood, współpracował z artystami nad projektami związanymi z kosmosem, a także wprowadzał naukowe słowa do języka Indian Navajo. Ponadto, chętnie pracuje z młodzieżą, wspiera startupy, organizuje kluby naukowe dla licealistów oraz projekty badawcze na uniwersytetach. Jest również autorem książki „Odważ się robić wielkie rzeczy”, która zdobyła popularność wśród młodych czytelników.

Kosmiczne spotkania z Arturem Chmielewskim w Krakowie

Pasjonaci eksploracji kosmosu będą mogli spotkać Artura Chmielewskiego cztery razy:

- 30 czerwca (niedziela) o godz. 13:00 w czasie spotkania dla dzieci i rodziców, pt. "Kosmiczne podróże Tytusa". Spotkanie będzie miało na celu zainspirowanie najmłodszych do patrzenia w gwiazdy i rozwijania swoich zainteresowań. Artur opowie o fascynujących aspektach swojej pracy, takich jak lądowanie na komecie czy przetrwanie ekstremalnych warunków kosmicznej próżni.

- 2 lipca (wtorek) o godz. 17:00 w czasie spotkania dla dzieci i młodzieży, pt. "Kosmiczne wyzwania". Młodsi uczestnicy będą mieli okazję odkryć tajemnice funkcjonowania NASA, dowiedzieć się, jak instytucja ta mierzy się z największymi wyzwaniami i jakie lekcje możemy z tego wynieść na Ziemi. Artur opowie także o wpływie serii komiksów „Tytus, Romek i A’Tomek” na jego zawodowe wybory. Spotkanie to poprowadzi Maciek Myśliwiec ze Space Agency.

- 3 lipca (środa) o godz. 17:00 w czasie spotkania pt. "Odważ się robić wielkie rzeczy!". Artur, w czasie rozmowy z Eweliną Zambrzycką-Kościelnicką, współautorką książki „Odważ się robić wielkie rzeczy”, opowie, jak przygotować się do kariery badacza kosmosu, jak przebiegała jego kariera w NASA, jakie spotkały go na tej drodze wyzwania i jak sobie z nimi poradził.

- 4 lipca (czwartek) o godz. 13:00 podczas spotkania networkingowego dla firm i organizacji naukowych, pt. "Czy kosmos kreuje nowe technologie?", podczas rozmowy z Łukaszem Wilczyńskim z European Space Foundation, uczestnicy będą mieli okazję poznać perspektywy współpracy polskiego przemysłu z NASA oraz dowiedzieć się więcej o technologiach kosmicznych wytwarzanych w Małopolsce. Artur Chmielewski opowie o swoich doświadczeniach z pracy dla NASA, ale także o realizowanych przez niego projektach na rzecz łączenia rynków amerykańskiego i europejskiego oraz wspieraniu startupów.

Po przerwie lunchowej, podczas której odbędzie się także sesja networkingowa, rozpocznie się panel dyskusyjny, który poprowadzi Maciek Myśliwiec ze Space Agency. O rozwoju technologii kosmicznych oraz współpracy sektora kosmicznego z instytucjami i światem nauki porozmawia z:

- Noemi Zabari z Astroteq.ai,
- Arturem Chmielewskim,
- Michałem Pileckim z Polskiej Agencji Kosmicznej,
- Jędrzejem Kowalewskim ze Scanway,
- Łukaszem Wilczyńskim z European Space Foundation.

Spotkanie potrwa do godziny 16.00.

Więcej informacji o cyklu spotkań z Arturem Chmielewskim, a także bilety na wydarzenia można nabyć na stronie internetowej Cogiteonu: cogiteon.pl.

Źródło: spaceagency.biz