Co to jest? Układ Słoneczny, Wszechświat, Grawitacja, Planeta - Sprawdź czy wiesz - Recenzja

Przed Wami kolejna recenzja książki wydawnictwa Arkady poruszającej tematykę szeroko pojętej astronomii. Tym razem przedstawiamy pozycję skierowaną do młodszych miłośników obserwacji nocnego nieba. "Co to jest?" to seria książek, wprowadzająca dzieci w świat nauki. Sposób przekazu jest dostosowany do odbiorców, a więc na każdej ze stron nie brakuje kolorowych grafik, zdjęć, ciekawostek i przyjaznego klimatu, który jest w stanie przenieść najmłodszych w samo centrum Wszechświata. "Co to jest? Układ Słoneczny, Wszechświat, Grawitacja, Planeta - Sprawdź czy wiesz" to przygoda zawarta w 87 stronach książki , która być może wciągnie Wasze dzieci w hobby, które i Wy pokochaliście jakiś czas temu.

Pierwsze kroki w świecie astronomii wraz z opisywaną książką będą dla najmłodszych naprawdę udane.

Początek wędrówki ma miejsce na planecie Ziemia, którą najmłodsi będą mogli poznać z nieznanej dotychczas strony. Zdjęcie jej powierzchni z innej perspektywy, omówienie podstawowych metod badania i wreszcie poznanie jej budowy od jądra, gdzie temperatura przekracza 5000 stopni Celsjusza po szczyty gór, gdzie jest zdecydowanie chłodniej to tylko kilka z wielu atrakcji, jakie przygotowali dla czytelników autorzy. Na czytających czeka bowiem 20 eksperymentów, które w domowych warunkach będzie mógł wykonać każdy. M.in. dzięki temu młody odbiorca znajdzie odpowiedź na pytanie - dlaczego niebo jest niebieskie lub w łatwy sposób przekona się o tym - dlaczego po dniu, następuje noc, a po nocy dzień... Najważniejsza jest w tym przypadku przyjazna forma przekazu. Ta książka posiada ten atut bez wątpienia.

Książkę podzielono na rozdziały, które przeniosą czytelników z Ziemi, na Księżyc, Słońce czy w okolice odległych gwiazdozbiorów.

W kolejnym rozdziale autorzy przenoszą dzieci na Księżyc, zachęcając do jego obserwacji, prezentując sylwetkę Neila Armstronga, zastanawiając się przy okazji dlaczego tak wielki obiekt jak Księżyc nie spada na Ziemię. Pojawiaj się też pytanie o to, jak powstały na jego powierzchni kratery i jak możemy stworzyć je sami? Z oczywistych względów nie zdradzę odpowiedzi i zaproszę Was do rozdziału trzeciego, gdzie gorącą atmosferę zapewni Wam Słońce. "Co to jest? Układ Słoneczny, Wszechświat, Grawitacja, Planeta - Sprawdź czy wiesz" to naprawdę ciekawa pozycja, która uczyni z Waszych dzieci prawdziwych odkrywców. Warto przecież już wśród najmłodszych rozwijać zainteresowania - w tym przypadku mowa nie tylko o grach komputerowych, czy nowych technologiach. Nauka ma przecież ogromny potencjał. Wracając jednak na... Słońce, gdzie jest wyjątkowo ciepło dowiadujemy się o jego ogromnym wpływie na rośliny, zwierzęta, ludzi...

Bardzo dobrym rozwiązaniem są zawarte w książce eksperymenty, które można wykonać w warunkach domowych.

Od strony 46 mowa już o planetach naszego Układu Słonecznego. Krótka charakterystyka każdej z nich pozwoli na poznanie podstawowych różnic między nimi - pod lupę wzięta zostanie wielkość, ale i panujące tam temperatury, czy etap badawcze, na których są w tym momencie naukowcy (Mars - łaziki). Książka nie byłaby kompletna gdyby nie poruszono w niej tematyki meteorytów. Być może znalezienie ich nie jest najłatwiejszą rzeczą, ale już opisane próby schwytania meteorytowego pyłu mogą zakończyć się powodzeniem. Sama zabawa, połączona ze wspólnymi obserwacjami podczas każdego z maksimum meteorów może sprawić najmłodszym sporo frajdy. Następnym etapem wędrówki są gwiazdy i galaktyki, które po odpowiednim wprowadzeniu nie będą już wydawać się tak odległe jak wcześniej.

Astronomia24 Astronomia24
Kolorowe zdjęcia, liczne eksperymenty i ciekawostki z pewnością trafią w gust najmłodszych

Warto podkreślić raz jeszcze, że książka "Co to jest? Układ Słoneczny, Wszechświat, Grawitacja, Planeta - Sprawdź czy wiesz" to idealna pozycja dla najmłodszych. Polecam ją Wam - rodzicom najmłodszych odkrywców i już samym młodym odkrywcom, którzy coraz częściej z własnej inicjatywy odwiedzają nasz portal. Astronomia potrafi wciągnąć!

Tytuł: Co to jest? Układ Słoneczny, Wszechświat, Grawitacja, Planeta - Sprawdź czy wiesz.
Autor: Praca zbiorowa