Maksimum meteorów z roju Kwadrantydów 2019 - Noc z 3/4 stycznia

Meteory i MeteorytyPoczątek roku przywita miłośników astronomii jednym z ciekawszych zjawisk na nocnym niebie. W nocy z 3 na 4 stycznia będziemy mieli okazję do podziwiania maksimum meteorów z roju Kwadrantydów. Aktywność tego roju należy do bardzo wysokich - w ciągu godziny możemy zaobserwować teoretycznie nawet do ~100 obiektów. Kwadrantydy będą widoczne na niebie do 7 stycznia. Jednak z każdym kolejnym dniem po maksimum aktywność będzie znacząco spadać.

Wzrost aktywności Kwadrantydów jest bardzo krótki i gwałtowny
fot: samson19

Czytaj dalej: O maksimum meteorów z roju Kwadrantydów 2019...

Przełomowa misja czwartego polskiego satelity PW-Sat2 pomyślnie dobiega końca.

Satelity i Sondy KosmiczneCzwarty polski satelita PW-Sat2 rozłożył żagiel deorbitacyjny 29 grudnia 2018, tuż przed godziną 11.00. Na komendę otrzymaną ze stacji naziemnej satelita uruchomił mechanizm zwalniający żagiel deorbitacyjny. Chwilę później operatorzy analizujący dane telemetryczne satelity mogli potwierdzić, że żagiel został skutecznie otwarty w kosmosie. Potwierdzają to zdjęcia i film poklatkowy z otwarcia żagla nadesłany z pokładu satelity. Satelita PW-Sat2 wykonał także pierwsze w historii polskie zdjęcie satelitarne.

Otwarcie żagla PW-Sat2

Czytaj dalej: O ostatnim eksperymencie czwartego polskiego satelity PW-Sat2 i zobacz film!...

Kalendarz zjawisk astronomicznych w 2019 roku.

AstronomiaTradycyjnie jak co roku publikujemy na naszym portalu kalendarz najciekawszych zjawisk astronomicznych czekających nas w 2019 roku. W przyszłym roku standardowo będziemy mogli podziwiać wiele ciekawych koniunkcji ciał niebieskich, opozycji planet czy też ulubionych przez Was deszczów meteorów. W 2019 roku jednym z najciekawszych zjawisk dla obserwatorów w naszym kraju będzie z całą pewnością całkowite zaćmienie Księżyca 21 stycznia oraz Tranzyt Merkurego na tle tarczy Słońca 11 listopada. Zapraszamy do zapoznana się z nowym kalendarzem!

Kalendarz zjawisk astronomicznych w 2019 roku.
tło. NASA & ESA, Acknowledgement: Judy Schmidt (Geckzilla)

Czytaj dalej: Zobacz kalendarz zjawisk astronomicznych w 2019 roku...

Ostatni eksperyment czwartego polskiego satelity PW-Sat2

Satelity i Sondy KosmiczneŻagiel deorbitacyjny satelity PW-Sat2 zostanie otwarty wcześniej niż pierwotnie było to planowane.. Plan misji zakładał, że system deorbitacyjny satelity zostanie uruchomiony najpóźniej 40 dnia na orbicie, jednak szereg czynników wpłynął na decyzję o przyspieszeniu jego otwarcia. Pierwsza próba nadania sygnału do jego rozłożenia odbędzie się rano 29 grudnia 2018 r. Decyzję przyspiesza obawa przed uszkodzeniem satelity przez promieniowanie kosmiczne. Oficjalne potwierdzenie otwarcia żagla deorbitacyjnego będzie możliwe najwcześniej 2 stycznia 2019 r.

Wizualizacja satelity PW-Sat2 z otwartym żaglem deorbitacyjnym.
fot: Marcin Świetlik pw-sat.pl

Czytaj dalej: O ostatnim eksperymencie czwartego polskiego satelity PW-Sat2...

Wigilia 2018: Jak znaleźć pierwszą gwiazdkę na niebie

AstronomiaRadosny i wyjątkowy okres świąt Bożego Narodzenia zbliża się wielkimi krokami. Tradycyjnie już 24 grudnia zasiądziemy do wieczerzy wigilijnej. Większość z Was swoją wieczerzę rozpocznie gdy na niebie pojawi się pierwsza gwiazdka, która zaświeci tuż po zachodzie Słońca. Wiele osób zadaje pytanie, gdzie w tym roku odnajdziemy na niebie pierwszą symboliczną, najjaśniejszą i długo wyczekiwaną pierwszą gwiazdkę. Jak co roku przygotowaliśmy dla Was krótki poradnik oraz materiał wideo, który rozwieje wasze wątpliwości.

Pierwsza gwiazdka pojawi się tuż po zachodzie Słońca
fot. Yxh1433 CC BY-SA 4.0

Czytaj dalej: O pierwszej gwiazdce 2018...

21 grudnia o godz. 23:23 rozpocznie się astronomiczna zima 2018. 22 grudnia czeka nas maksimum meteorów z roju Ursydów.

Ziemia21 grudnia o godzinie 23:23 rozpocznie się astronomiczna zima. Słońce przejdzie ze znaku Strzelca w znak Koziorożca. Astronomiczna zima rozpoczyna się w momencie przesilenia zimowego i trwać będzie aż do równonocy wiosennej (20 marca). Dzień będzie należał do najkrótszych dni w tym roku i trwać będzie zaledwie 7 godzin i 42 minuty. Na półkuli północnej będzie to najkrótszy dzień w roku, a na półkuli południowej najdłuższy.

Astronomiczna zima 2018 rozpocznie się 21 grudnia o godzinie 23:23