Rusza European Rover Challenge 2019 oraz międzynarodowa współpraca Polski w ramach klastra robotyki kosmicznej PERASPERA!

AstronautykaOgłoszono start kolejnej edycji Międzynarodowych Zawodów Robotów Marsjańskich ERC, które w tym roku odbędą się 13-15 września na terenie kampusu Politechniki Świętokrzyskiej w Kielcach. Ponadto poinformowano o przystąpieniu Polski do klastra robotyki kosmicznej Komisji Europejskiej – PERASPERA. Początek lutego obfituje w wiadomości z polskiego sektora kosmicznego.

Rusza European Rover Challenge 2019
fot. ERC

Czytaj dalej: O European Rover Challenge 2019...

2 lutego o poranku czeka nas zakrycie Saturna przez Księżyc!

AstronomiaPoczątek nowego roku dostarcza nam wiele astronomicznych atrakcji jednak nie zawsze idzie to w parze z dobrą pogodą i bezchmurnym niebem. Liczymy, że tym razem będzie inaczej bowiem już w sobotę 2 lutego czeka nas bardzo ciekawe zjawisko. Mowa oczywiście o długo wyczekiwanym przez astronomów zakryciu Saturna przez Księżyc. Do zakrycia zwanego również Okultacją dochodzi podczas widomego przejścia pobliskiego ciała niebieskiego przed innym ciałem niebieskim. W wyniku zakrycia ciało znajdujące się dalej od obserwatora staje się na pewien czas dla niego niewidoczne.

Saturn i Księżyc w powiększeniu 02.02.2019 godz. 07:03 czasu polskiego

Czytaj dalej: O szczegółach zakrycia Saturna przez Księżyc...

Początki (prawie) wszystkiego - recenzja kapitalnej książki nabitej po brzegi ciekawostkami

Książki i czasopisma astronomiczneNie spodziewaliśmy się, że Początki (prawie) wszystkiego kryją w sobie aż tak kapitalnie opracowane treści, bogate w ilustracje i infografiki. Książkę tę czyta się tak płynnie, że nie sposób stwierdzić kiedy dotarliśmy do jej końca. Co najważniejsze – treść trafi do każdego – od ciekawej świata i Wszechświata młodzieży, przez osoby dotychczas mające zupełnie inne zainteresowania, aż po najstarszych mieszkańców naszej planety! Przekonajcie się z nami dlaczego.

Czy zastanawialiście się kto wynalazł papier toaletowy? Kto zaczął pilnować czasu lub jaki był pierwszy przyrządzony gorący posiłek? Te i mnóstwo innych ciekawostek znajdziecie właśnie w tej książce.

Czytaj dalej: Recenzję książki "Początki (prawie) wszystkiego"...

Nowe teorie wszystkiego. Czy jesteśmy w stanie poznać jedyną właściwą prawdę?

Książki i czasopisma astronomiczneNowe teorie wszystkiego. Autor, zgodnie z nadanym książce tytułem winien zaprezentować nam własny punkt widzenia… wszystkiego? W pewnym sensie tak też czyni, ale skąd pewność, że jego teorie są tymi właściwymi? Tym bardziej, że na rynku pojawia się szereg pozycji autorów przekonanych o swoich racjach? Nad tym zastanawia się zresztą sam autor – czy kiedykolwiek da nam się odkryć jedną teorię naukową, która będzie w stanie wyjaśnić wszystko, co zdążyło się wydarzyć i wydarzy się w przyszłości na każdym poziomie Wszechświata?

Autor zastanawia się, jak może wyglądać prawdziwa teoria wyjaśniająca wszelkie tajemnice Wszechświata.

Czytaj dalej: Recenzję książki "Nowe teorie wszystkiego."...

SpaceTech Made in Poland Jaka jest przyszłość polskiego sektora kosmicznego?

AstronautykaDziałasz w branży SpaceTech albo interesuje Cię takie działanie? Zapraszamy na spotkanie w gronie ekspertów, praktyków i osób zainteresowanych tematem szeroko pojętego sektora kosmicznego. Udział naszego kraju w globalnym rynku SpaceTech wciąż jest niewielki, jednak już istnieją firmy, dzięki którym litery PL pojawiają się na światowych mapach przemysłu kosmicznego. Krakowski Park Technologiczny jest w Małopolsce czołowym ośrodkiem czynnie zaangażowanym
w rozwijanie tej branży.

Spotkanie odbędzie się w piątek 8. lutego w Hevre przy ul. Meiselsa 18. 31-058 Kraków.
fot. ESA/NASA

Czytaj dalej: O wydarzeniu SpaceTech Made in Poland...

Jezioro Aralskie - niegdyś ogromne, dziś umiera.

ZiemiaJezioro Aralskie nazywane przez miejscowych Morzem Aralskim było niegdyś czwartym co do wielkości jeziorem na świecie. W latach sześćdziesiątych Związek Radziecki skierował dwie główne rzeki, celem nawodnienia pól uprawnych, odcinając tym samym morze śródlądowe od źródła. Od tego czasu Jezioro Aralskie powoli znika. Zdjęcie i krótki materiał wideo dokładnie pokazują, do jak kolosalnych zmian doszło i jak zmienił się otaczający jezioro krajobraz na przełomie ostatnich kilku dekad.

W wyniku wysychania jeziora, w miejscu powstała pustynia Aral-Kum