Patronat medialny

Astronomia24 Astronomia24

21 sierpnia nastąpi całkowite zaćmienie Słońca w USA (Transmisja na żywo)

SłońceJuż w poniedziałek tj. 21 sierpnia nastąpi całkowite zaćmienie Słońca. Niestety z terytorium naszego kraju nie będziemy mogli obserwować tego pięknego zjawiska. Zjawisko będzie widoczne tylko w obrębie pasa przecinającego Pacyfik, Stany Zjednoczone oraz Atlantyk. Nic jednak straconego. Dzięki dostępności wielu transmisji na żywo w internecie będziemy mogli chociaż w małym stopniu być świadkami tego wspaniałego wydarzenia.

Maksymalna faza zaćmienia nastąpi 21 sierpnia o godzinie 18:25 (czasu polskiego)

Czytaj dalej: O całkowitym zaćmieniu Słońca w USA oraz transmisji na żywo...

14 sierpnia start rakiety Falcon 9R z kapsułą Dragon CRS-12

Satelity i Sondy Kosmiczne14 sierpnia o godzinie 18:31 czasu polskiego z platformy startowej LC-39A w Centrum Kosmicznym imienia Johna F. Kennedy’ego wystartuje rakieta nośna Falcon 9R wynosząc na orbitę automatyczny statek transportowy Dragon CRS-12 z ponad 3 tonami ładunku dla astronautów Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Wśród ładunku znajdzie się m.in. zaopatrzenie stacji, sprzęt i nowe eksperymenty naukowe. Warto zwrócić uwagę, że podczas tej misji po raz ostatni zostanie użyta fabrycznie nowa kapsuła Dragon. Kolejne loty będą mieć miejsce wyłącznie z udziałem używanych kapsuł.

Dragon podczas misji SpaceX CRS-4 w 2014 roku.

Czytaj dalej: O starcie Falcona 9R i szczegółach misji...

Perseidy coraz bliżej. Jasny bolid rozświetlił niebo nad Hiszpanią.

Meteory i MeteorytyMaksimum meteorów z roju Perseidów zbliża się wielkimi krokami. Obiekty coraz częściej dają o sobie znać na nocnym niebie. 5 sierpnia około godziny 4:20 nad Hiszpanią w pobliżu regionu Castilla pojawił się jasny bolid, który na chwilę rozświetlił niebo. Rozbłysk zarejestrowały detektory University of Huelva – astronomicznego kompleksu biorącego udział w projekcie, którego celem jest ciągłe monitorowanie nieba.

Maksimum meteorów z roju Perseidów 2017 przypada na noc z 12 na 13 sierpnia.

Czytaj dalej: O jasnym bolidzie nad Hiszpanią...

7 sierpnia spójrz w niebo! Wieczór z częściowym zaćmieniem Księżyca

KsiężycW poniedziałek 7 sierpnia będziemy świadkami częściowego zaćmienia Księżyca połączonego z pełnią. Zaćmienia tego typu nie należą do bardzo efektownych, jednak mimo to miłośnicy astronomii powinni być zadowoleni. Naturalny satelita naszej planety znajdzie się w pełni o godzinie 20:09, natomiast 12 minut później, a więc o godzinie 20:21 nastąpi maksymalna faza zaćmienia częściowego wynosząca około 25%.

W cieniu Ziemi znajdzie się dolny brzeg księżycowej tarczy.

Czytaj dalej: O częściowym zaćmieniu Księżyca... (Zobacz zdjęcia)

Wystawa podsumowująca współpracę artystki Katarzyny Tretyn-Zečević z Centrum Astronomii UMK

Astronomia25 sierpnia 2017 w Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu otwarta zostanie wystawa Katarzyny Tretyn-Zečević pt. „Dzień, którego nie było” prezentuje prace powstałe pod wpływem inspiracji wynikających ze współpracy artystki z Centrum Astronomii UMK w Piwnicach pod Toruniem. Punktem wyjścia projektów realizowanych na przestrzeni ostatnich dwóch lat jest przekonanie o możliwości zacierania granic między humanistyką, sztuką a naukami ścisłymi.

Katarzyna Tretyn-Zečević, z cyklu Voyager, 2015

Czytaj dalej: O wystawie Katarzyny Tretyn-Zečević pt. „Dzień, którego nie było”...

NASA szuka obrońcy planet i oferuje ponad 100 tys. dolarów rocznie

NASAAmerykańska Agencja Kosmiczna (NASA) otwiera rekrutację. Niektórzy uznali,że to żart jednak propozycja jest jak najbardziej realna. Stanowisko „obrońcy planet” a oficjalnie określone nazwą „planetary protection officer” wyceniane jest na ponad 100 tys. dolarów rocznie. Czym ma zajmować się pracownik i jakie warunki musi spełnić? Wbrew pozorom zadania są całkiem poważne.

Sztuką jest pozostawić teren, na którym gościmy w stanie takim, w jakim go zastaliśmy podczas wizyty

Czytaj dalej: O zadaniach obrońcy planet...

Zanim polecą na Księżyc trenują na Teneryfie

KsiężycDwa łaziki Europejskiej Agencji Kosmicznej trenowały zarówno w dzień i w nocy na Teneryfie. Wybrany obszar przypominał ten znany z powierzchni naszego Księżyca. Zanim jednak dojdzie do misji w kierunku Srebrnego Globu należy przeprowadzić szereg analiz – w tym terabajtów danych zgromadzonych w ramach przeprowadzonych przejazdów próbnych.

Powrót na Księżyc i koncentracja na nim to marzenie wielu miłośników astronomii