Patronat medialny

Astronomia24 Astronomia24

Wszechświat krok po kroku - Recenzja

Książki i czasopisma astronomiczneJeśli książce nadaje się tytuł „Wszechświat krok po kroku” to musi przełożyć się to na stopniowe wdrażanie odbiorcy w tematykę i automatyczną rezygnację z metody „wrzucania na głęboką wodę”. Książka Łukasza Lamży chyba takie założenie chce realizować od samego początku. Momentami ma się wrażenie, że mamy do czynienia z ilustrowanym podręcznikiem szkolnym. Jeśli mamy z niego czerpać wiedzę i to krok po kroku brak jest miejsca na poważne potknięcia. Sprawdźmy więc jak jest w rzeczywistości.

Zastosowanie języka silnie skomplikowanego byłoby dla tej książki strzałem w kolano, a właściwie w każdą kartkę papieru i nie pomogłaby nawet twarda okładka...

Czytaj dalej: Recenzję książki "Wszechświat krok po kroku"...

ESO przedstawia wizualizacje międzygwiezdnego przybysza 1I/2017 U1 Oumuamua

AsteroidyNie tak dawno pisaliśmy o odkryciu planetoidy A/2017 U1 spoza Układu Słonecznego. Dziś mamy kolejne informacje. Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) zaprezentowało wizualizację międzygwiezdnego przybysza. Grafika przedstawia wydłużony skalisty obiekt przypominający swoim kształtem cygaro. W ostatnich dniach doczekaliśmy się również nowego oznaczenia międzygwiezdnego obiektu. Planetoidzie przyznano oznaczenie 1I/2017 U1 oraz otrzymała nazwę "Oumuamua".

Artystyczna wizja planetoidy "Oumuamua" Autor: ESO/M. Kornmesser.

Czytaj dalej: O nowych doniesieniach dotyczących planetoidy 1I/2017 U1 Oumuamua...

Rozbłysk i eksplozja bolidu nad Finlandią. Świadkowie zasypali sieć nagraniami

Meteory i Meteoryty16 listopada wieczorne niebo nad Finlandią na kilka sekund rozświetlił bolid. Zdarzenie wyglądało spektakularnie, a sieć szybko obiegły nagrania świadków, którzy bardzo różnie odebrali to co zobaczyli na niebie. Rozbłyskowi towarzyszył ponadto charakterystyczny grom dźwiękowy. To kolejne tego typu zdarzenie zarejestrowane w ostatnich dwóch miesiącach.

Tym razem Finowie mogli podziwiać to spektakularne zjawisko

Czytaj dalej: O rozbłysku nad Finlandią...(Zobacz nagrania)

Moda, wiara i fantazja w nowej fizyce Wszechświata - Recenzja bardzo grubej książki

Książki i czasopisma astronomiczne816 - na tylu dokładnie stronach wypowiedział się Profesor Roger Penrose w swojej nowej książce "Moda, wiara i fantazja w nowej fizyce Wszechświata". To prawdziwy spektakl dla zakochanych w fizyce, dla pracujących na co dzień z tą dziedziną nauki, dla tych którzy chcą poznać często nieszablonowy sposób myślenia autora. Przygotowaliśmy dla Was drodzy czytelnicy krótką recenzję tego nie ukrywajmy - niekrótkiego dzieła!

Nie sposób z tak bogatym doświadczeniem jakie posiada Penrose zakończyć przekaz wiedzy na kilkudziesięciu stronach

Czytaj dalej: Recenzję książki "Moda, wiara i fantazja w nowej fizyce Wszechświata"...

Goście w astrobazie w Kruszwicy

Planetaria Obserwatorium astronomiczne Astrobaza Kopernik przy Gimnazjum nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Kruszwicy (powiat inowrocławski) odwiedzą dziś (15 listopada) przedstawiciele Centrum Badań Kosmicznych PAN w Warszawie oraz ich partnerzy z Francji i Wielkiej Brytanii. Kruszwiczanie zaprezentują gościom swoje astronomiczne osiągnięcia i projekty. Astrobaza w Kruszwicy to jedno z czternastu ogólnodostępnych obserwatoriów astronomicznych, które powstały w Kujawsko-Pomorskiem w ramach marszałkowskiego projektu finansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Budynek Astrobazy w Kruszwicy.

Czytaj dalej: O astrobazie w Kruszwicy i wyjątkowych gościach...

Bardzo jasny rozbłysk meteoru nad zachodnią Europą

Meteory i MeteorytyJak informuje International Meteor Organization wieczorem 14 listopada około godziny 17:50 czasu polskiego zaobserwowano bardzo jasny meteor w zachodnich Niemczech, wschodniej Francji, Szwajcarii oraz Włoszech. Obiekt był na tyle duży i jasny, że w ciągu zaledwie 3 godzin został zgłoszony do IMO przez ponad 200 osób. Na chwilę obecną zgłoszeń jest już ponad 800! Z całą pewnością naoczni świadkowie mieli do czynienia z meteorem o jasności większej niż –4 magnitudo. Oznacza to, że obiekt był jaśniejszy od planety Wenus.

Zarejestrowany bolid na jednej z kamer monitoringu miejskiego Autor: Epok Epok

Czytaj dalej: O rozbłysku jasnego meteoru w zachodniej Europie... (Zobacz nagrania)

5 lat wspierania rozwoju sektora kosmicznego w Polsce przez SENER Polska

Astronautyka5-lecie członkostwa Polski w Europejskiej Agencji Kosmicznej zbiega się z 5-leciem działalności w sektorze kosmicznym firmy SENER Polska. Jej historia to przykład sukcesu i pozytywnych efektów, jakie przynosi polskiej gospodarce uczestnictwo w europejskich projektach kosmicznych. Firma SENER Polska powstała w 2006 roku i początkowo zajmowała się inżynierią lądową. W 2012 roku, wraz z dołączeniem Polski do Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), postanowiono skupić się wyłącznie na tworzeniu innowacyjnych rozwiązań z zakresu mechanicznej inżynierii kosmicznej.
5 lat członkostwa Polski w ESA zbiega się z 5-leciem działalności w sektorze kosmicznym firmy SENER