Gigantyczny wybuch plazmy na Słońcu !

BezpieczeństwoWczorajszego dnia, sonda SOHO zarejestrowała bardzo duży wybuch na Słońcu, burza słoneczna dotrze do Ziemi już 15 kwietnia. Był to jeden z większych zanotowanych wybuchów na powierzchni Słońca od lat. Ogromna część słonecznej plazmy oderwała się od naszej gwiazdy jak informuje "universetoday.com". Istnieje 35% ryzyko, że burza może zakłócić pole magnetyczne Ziemi. Burze słoneczne mogą uszkadzać satelity, zakłócić lub nawet uniemożliwić pracę systemów nawigacyjnych typu GPS.

Autor: Universe Today

Przypominamy że możecie śledzić "Aktualny film z pokładu SOHO" na naszej stronie >>Link

49 rocznica lotu Jurija Gagarina

AstronauciDokładnie 49 lat temu (12 kwietnia 1961r.) radziecki kosmonauta Jurij Gagarin odbył w statku kosmicznym "Wostok" lot po orbicie satelitarnej Ziemi. W 108 minut dokonał jej jednokrotnego okrążenia, przechodząc do historii jako pierwszy człowiek, który poleciał w kosmos. Chyba każdy z nas - miłośników szeroko pojętej astronomii budzi się co roku 12 kwietnia i wspomina lot bohatera, którego tamtego dnia oglądały miliony ludzi na całym świecie.

Fragment wspomnień Jurija Gagarina zaraz po lądowaniu na Ziemi:

"...Kiedy stanąłem na twardej ziemi, ujrzałem kobietę z małą dziewczynką. Ruszyłem w ich stronę (...)
-Jestem swój, towarzysze - krzyknąłem. (...)
-Czy wy może z Kosmosu ? - zapytała trochę niepewnie.
-Wyobraźcie sobie, że stamtąd - odpowiedziałem
-Jurij Gagarin! Jurij Gagarin - wykrzyknęły..."

Przypomnijmy sobie przebieg lotu:

9:07 Start Wostoka z kosmodromu Bajkonur. Gagarin krzyczy: "Nu, pojechali!". Około 10 minut później statek wchodzi na orbitę o parametrach 181/327 km i nachyleniu orbity 65 st.
9:52 Wostok przelatuje nad Ameryką Południową. Gagarin przekazuje meldunek: "Lot przebiega normalnie, samopoczucie dobre".
10:15 Wostok przelatuje nad Afryką. Gagarin melduje: "Stan nieważkości znoszę dobrze".
10:26 Włączenie silników hamujących.
10:44 Gagarin katapultuje się z kabiny Wostok (przez wiele lat podawano, że lądował w kabinie).
10:55 Gagarin ląduje na Ziemi - 108 minut po starcie - w okolicy Saratowa.

Asteroida przeleci dziś bardzo blisko Ziemi

AsteroidyJuż dzisiejszej nocy nieopodal Ziemi przeleci niemała, 22-metrowa asteroida. Odległość jak na kosmiczne loty jest niewielka, bo wynosi 359 000 km czyli odrobinę mniej niż odległość naszej planety do Księżyca (najbliżej Ziemi znajdzie się o godzinie 01:06 w nocy).

Asteroida została odkryta kilka dni temu przez amerykańskie obserwatorium Catalina Sky Survey. Na obecne czasy to o "kilka dni" za późno. Licząc obiekty, które odwiedzają Ziemię przez ostatnie lata, powinniśmy dokładniej obserwować kosmiczną autostradę w naszej okolicy. Możliwe jest przecież, że pewnego dnia inna asteroida "draśnie" lub uderzy centralnie w Ziemię - historia zna takie przypadki (na początku XX wieku planetoida zniszczyła syberyjską tajgę).

W listopadzie 2009 roku 7-metrowa asteroida zbliżyła się na odległość 14 000 km od Ziemi, w styczniu inne ciało niebieskie - 10-metrowe, minęło nasza planetę o 128 000 km.

Ruch w kosmosie jest coraz większy, jednak tęgie umysły pracują nad sposobami umożliwiającymi w przyszłości wyeliminowanie zagrożenia, którym mogłoby być właśnie uderzenie jakiegoś obiektu w naszą planetę. Dosyć realny wydaje się pomysł Bruce'a Willisa z kultowego już filmu "Armagedon" - nuklearny ładunek rozerwałby zagrażający nam obiekt, a jego pozostałości spaliłyby się w atmosferze. Fizycy woleliby umieścić na np. asteroidzie silniki, które zmieniłyby trajektorię lotu obiektu. Innym pomysłem jest wystrzelenie w kosmos żelastwa, które w skutek przyciągania również zmieniłoby trajektorię lotu "wielkiego kamienia".

Jak widać pomysłów jest sporo, ale czy bez prób, przedstawienie generalne na pewno się uda? Miejmy nadzieję, że nigdy mijające nas obiekty nie postanowią odbić się od Naszej Planety i nie będziemy musieli się o niczym przekonywać.

Statek kosmiczny dla turystów przechodzi pierwsze testy

Statki kosmiczneVSS Enterprise, bo tak nazywa się pierwszy statek dla turystów, to pomysł kilku bogatych pasjonatów, którzy chcą aby wycieczki w kosmos stały się tak samo realne jak wyjazdy nad morze czy w góry.

Już teraz przyjmowane są rezerwacje na wycieczkowe loty ponad granicę atmosfery. Klienci, którzy gotowi będą zapłacić 200 000$ zobaczą pod sobą kulę ziemską i przez kilkanaście minut poszybują w stanie nieważkości. Krótko stwierdzając poczują się jak prawdziwi astronauci. Co ciekawe - posiadacze biletu nie będą musieli przechodzić kilkuletnich szkoleń czy dokładnych badań zdrowotnych. Chętnych już na tę chwilę jest sporo, ponad 300 osób dokonało przedpłat i możliwe, że już w przyszłym roku wyruszą w podróż swojego życia.

VSS Enterprise uniesie się w powietrze na maksymalnie 115km, prędkość jaką będzie w stanie osiągnąć przekroczy 4200km/h, a pasażerowie otrzymają do dyspozycji dwa okna - jedno obok, drugie nad głową.

Jeśli loty cywilów w kosmos wypalą, będziemy mogli bez wahania powiedzieć, że to kolejny wielki krok dla ludzkości.

Zmieniamy czas

ZiemiaW Niedziele w nocy przestawiliśmy zegary z 2:00 na 3:00, oznacza to skrócony czas spania oraz dla niektórych pracowników krótszy czas pracy.
Zmiana czasu obowiązuje we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej oraz siedemdziesięciu państwach na całym świecie.

Kolejna zmiana czasu z letniego na zimowy będzie miała miejsce w ostatnią niedzielę października. Wówczas zmienimy wskazówki naszych zegarków z 3:00 na 2:00. Tymczasem pozostaje nam cieszyć się dłuższym dniem.

Premiera genialnego filmu "Hubble 3D"

TeleskopyDla wielbicieli astronomii ten film będzie po prostu diamentem. Na ekrany kin IMAX trafił film pt. "Hubble 3D". Nie trudno się domyśleć, że głównym bohaterem będzie teleskop, a raczej zdjęcia wykonane za jego pomocą. Przekształcone w animacje 3D robią naprawdę fenomenalne wrażenie.

Ponad 43 minuty genialnych zdjęć, obrazów, materiałów wideo i animacji zostało stworzonych przy ścisłej współpracy astronautów z NASA Space Telescope Science Institute w Baltimore. "Oglądanie obrazów uzyskanych przez HST w trzech wymiarach można porównać do prawdziwej kosmicznej podróży. Zdjęcia na kartkach pocztowych nie robią tak wielkiego wrażenia" powiedział Frank Summers - kierownik zespołu ds. animacji 3D.

Na dzień dzisiejszy produkcja jest dostępna w amerykańskich kinach IMAX, jednak już około września tego roku zawita również do Polski. Z pewnością "Hubble 3D" zrobi wrażenie na każdym, kto zdecyduje się kupić bilet i wyruszyć w trójwymiarową podróż m.in. przez Wielką Mgławicę w Orionie (najjaśniejsza mgławica dyfuzyjna na niebie).

Czytaj dalej: Zobacz kilka scen z filmu "Hubble 3D"