Maksimum meteorów z roju Południowych delta Akwarydów - 28 lipca

Meteory i MeteorytyJuż 28 lipca czeka nas przedsmak emocji związanych z obserwacją meteorów tego lata. Swoje maksimum osiągnie rój Południowych delta Akwarydów. Podczas piątkowego wieczoru będziemy mogli zaobserwować do 20 spadających obiektów w ciągu godziny. Może i nie jest to imponująca liczba, jednak musimy pamiętać o rozpoczętej nie tak dawno aktywności meteorów z roju Perseidów, które osiągną swoje maksimum 12 sierpnia i z całą pewnością uatrakcyjnią obserwacje tego wieczoru.

Pierwsze obserwacje Południowych delta Akwarydów miały miejsce przed 1934 rokiem.
fot. NASA/Bill Dunford

Czytaj dalej: O maksimum meteorów z roju Południowych delta Akwarydów 2017...

NASA przybliża na animacjach zróżnicowany krajobraz Plutona i Charona

Planety i Egzoplanety2 lata temu sonda New Horizons podczas przelotu w pobliżu Plutona wykonała niezliczoną ilość zdjęć. Proces ich przesyłania trwał około 15 miesięcy i został zakończony w listopadzie ubiegłego roku. Już wtedy zacieraliśmy ręce i czekaliśmy z niecierpliwością, by móc podzielić się nowymi danymi również z Wami. Dziś prezentujemy przygotowane przez NASA animacje z przelotu nad Plutonem i jego największym księżycem Charonem. Animacje stworzone zostały na podstawie zgromadzonych przez sondę danych i doskonale obrazują przerażający krajobraz tych obiektów.

Animacje doskonale obrazują przerażający krajobraz Plutona i Charona
fot. NASA/JHUAPL/SwRI

Czytaj dalej: O misji sondy New Horizon i zobacz animacje z lotu nad Plutonem i Charonem...

20 lipca koniunkcja Księżyca z Wenus w towarzystwie Aldebarana

KsiężycPrzed nami kolejne lipcowe wydarzenie na nocnym niebie, którego nie można przegapić. Mowa o koniunkcji Księżyca z Wenus, do której dojdzie w najbliższy czwartek 20 lipca. Obiektom tym towarzyszyć będzie Aldebaran - najjaśniejsza gwiazda gwiazdozbioru Byka. Obiekty będą widoczne na wschodnim horyzoncie tuż przed wschodem Słońca. Największe zbliżenie możliwe do zaobserwowania nastąpi około godziny 04:00 zanim niebo w pełni się rozjaśni.

Lipiec 2017 jest dla miłośników astronomii miesiącem wielu atrakcji

Czytaj dalej: O koniunkcji Księżyca z Wenus w towarzystwie Aldebarana... (Zobacz zdjęcia)

17 lipca rozpoczyna się aktywność meteorów z roju Perseidów! Maksimum w nocy z 12 na 13 sierpnia. (Zobacz zdjęcia!)

Meteory i MeteorytyJuż od poniedziałku swoją aktywność rozpoczyna najbardziej wyczekiwany deszcz meteorów w 2017 roku. Mowa oczywiście o popularnych i lubianych Perseidach. Aktywność tego roju na nocnym niebie rozpoczyna się 17 lipca i potrwa aż do 24 sierpnia. Maksimum, a więc największa aktywność Perseidów przypada w tym roku na noc z 12 na 13 sierpnia. Warto jednak swoje obserwacje prowadzić również w nocy z 11 na 12 sierpnia. W tych dniach czekają nas dwa wyjątkowe i największe spektakle spadających obiektów rozświetlających niebo, które jak co roku wyczekiwane są przez liczne grono miłośników astronomii na całym świecie.

Podczas maksimum zaobserwujemy do 100 meteorów w ciągu godziny. (Powiększ)
fot: cmk

Czytaj dalej: O deszczu meteorów z roju Perseidów 2017... (Zobacz zdjęcia)

Świat obiegły nowe zdjęcia Wielkiej Czerwonej Plamy Jowisza

Satelity i Sondy Kosmiczne11 lipca czasu polskiego sonda Juno przeleciała nad Wielką Czerwoną Plamą Jowisza. Mimo, że obserwacja trwała zaledwie 12 minut, to historyczne wydarzenie zostało udokumentowane na zdjęciach. NASA pokazuje je światu, bo tak blisko antycyklonu żadna sonda jeszcze nie była. Juno ma prowadzić obserwacje planety przynajmniej do lipca 2018 roku, z możliwością ewentualnego dalszego przedłużenia misji. To nie jest więc koniec poznawania wciąż tajemniczej planety.

Czerwona Plama to ogromny stały antycyklon istniejący prawdopodobnie już od ponad 352 lat.
fot. NASA/JPL-NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Jason Major

Czytaj dalej: I zobacz zdjęcia Czerwonej Plamy Jowisza...

Od 10 lipca Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS) powróci nad polskie nocne niebo.

AstronomiaOd poniedziałku 10 lipca powróci możliwość obserwacji przelotów Międzynarodowej Stacji Kosmicznej nad terytorium naszego kraju o dogodnej dla każdego porze. Przeloty stacji (ISS) do 21 lipca będą głównie możliwe do obserwacji w drugiej połowie nocy między godziną 1 a 3. Sytuacja ulegnie znacznej poprawie już od 22 lipca. Wtedy też będziemy mogli zaobserwować jasny przelot stacji o godzinie 22:41 czasu polskiego. Z upływem każdego dnia warunki do obserwacji przelotów (ISS) będą ulegać znaczącej poprawie.

Stację Kosmiczną (ISS) możemy obserwować stosunkowo często