Satelita sterowany cieczą magnetyczną. SatRevolution łączy siły ze Space Garden

AstronautykaW maju wynieśli prototyp pierwszego polskiego satelity obserwacyjnego do stratosfery, dziś łączą siły z rzeszowską spółką kosmiczną, która jako pierwsza w Europie odtwarza warunki panujące na Marsie i Księżycu – SatRevolution podpisał umowę o współpracy ze Space Garden. Wszystko po to, by wesprzeć projekt KRAKsat – jednego z pierwszych skonstruowanych w Polsce satelitów typu CubeSat i pierwszego na świecie, który do sterowania swoim położeniem wykorzystywał będzie ciecz magnetyczną.

KRAKSat - Model inżynieryjny satelity

Czytaj dalej: O szczegółach projektu KRAKsat...

Upiorne działanie na odległość i jego wpływ na czarne dziury, Wielki Wybuch i teorię wszystkiego - Recenzja prawdziwej perły dla kochających fizykę

Książki i czasopisma astronomiczneMamy dla Was recenzję kolejnej ponadprzeciętnie grubej i jednocześnie niezwykle wartościowej pozycji. Czas najwyższy zabrać Was w 392-stronicową podróż pełną niesamowitości, jaką bez wątpienia serwuje nam autor – George Musser. Panie i Panowie przed Wami: Upiorne działanie na odległość i jego wpływ na czarne dziury, Wielki Wybuch i teorię wszystkiego, a wszystko to pięknie opakowane w trwałą twardą okładkę. Zaczynamy!

392-stronicowa przygoda skierowana jest głównie do osób ze świata nauki, a przede wszystkim tych zafascynowanych fizyką.

Czytaj dalej: Recenzję książki Upiorne działanie na odległość i jego wpływ na czarne dziury, Wielki Wybuch i teorię wszystkiego...

Start Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba opóźniony do 2021 roku.

TeleskopyKońcem marca informowaliśmy Was, że prace nad Kosmicznym Teleskopem Jamesa Webba zostały opóźnione do 2020 roku. Minęły trzy miesiące i już możemy być pewni, że teleskop Jamesa Webba czeka kolejne duże opóźnienie. Agencja kosmiczna NASA poinformowała w komunikacie prasowym, że start przesunięty zostanie o kolejny rok. Trudno stwierdzić czy to już ostatnie opóźnienie.

Artystyczna wizja Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba Autor: NASA

Czytaj dalej: O budowie, kolejnych opóźnieniach i celach misji Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba...

Teleskop (VLT) obserwuje przyspieszenie `Oumuamua

KometyWedług najnowszych wyników badań międzygwiezdny podróżnik `Oumuamua jest kometą - informuje Europejskie Obserwatorium Południowe. Przypomnijmy, `Oumuamua to pierwszy międzygwiezdny obiekt odkryty w Układzie Słonecznym. Przy pomocy teleskopu (VLT) znajdującego się w Chile udało się zaobserwować nietypowe zachowanie obiektu. `Oumuamua oddala się od Słońca znacznie szybciej niż pierwotnie się spodziewano. Tym samym najnowsze badania zasugerowały, że obiekt błędnie uznawano za planetoidę.

Artystyczna wizja obiektu `Oumuamua Autor: ESA/Hubble, NASA, ESO, M. Kornmesser

Czytaj dalej: O nowych wynikach badań obiektu `Oumuamua...

Kwantowy kosmos. Od wczesnego świata do rozszerzającego się universum - Recenzja książki dla zakochanych w świecie fizyki i astronomii

Książki i czasopisma astronomiczneTroszeczkę trwało zanim pochłonęliśmy tę 384 stronicową książkę. Było jednak warto, bo mieliśmy do czynienia z genialnie skonstruowaną lekturą, bogatą w mnóstwo atomowych pigułek wiedzy. W rezultacie możemy Wam z czystym sumieniem książkę polecić. Zanim jednak ruszycie do księgarni, zapoznajcie się z naszą krótką recenzją.

Autor skupił na 384 stronach pigułkę wiedzy o niezwykłych rozmiarach

Czytaj dalej: Recenzję książki Kwantowy kosmos....

27 czerwca Opozycja Saturna. Planeta blisko Ziemi.

Planety i EgzoplanetyW środę 27 czerwca Saturn znajdzie się w opozycji względem Słońca co sprawi, że warunki do obserwacji gazowego olbrzyma będą dla miłośników astronomii najlepsze. Podczas opozycji szósta planeta Układu Słonecznego pod względem odległości od Słońca znajdzie się najbliżej Ziemi w tym roku. Przy użyciu teleskopu mamy szansę do zaobserwowania większej ilości szczegółów na tle tarczy Saturna niż zwykle.

Saturn znajdzie się najbliżej Ziemi. fot: JAREK