"Fizyka w rysunkach" już dostępna w księgarniach.

Książki i czasopisma astronomiczneLudzie starają się zrozumieć świat fizyczny od czasów starożytnych. Arystoteles miał jedną wizję (sfera niebieskich sfer jest doskonała), a Einstein inny (wszystkie ruchy są względne). Częściej niż nie, te różne rozumienia zaczynają się od prostego rysunku, przed-matematycznego obrazu rzeczywistości. Takie rysunki są skromnym, ale skutecznym narzędziem rzemiosła fizyka, częścią tradycji myślenia, nauczania i uczenia się przekazywanej przez wieki.

"Fizyka w rysunkach" już dostępna w księgarniach.

Czytaj dalej: O nowej książce „Fizyka w rysunkach”...

Polski odbiornik GNSS dla małych satelitów i rakiet

AstronautykaPolscy specjaliści sektora kosmicznego tworzą programowalny odbiornik GNSS dla mikrosatelitów i rakiet. Urządzenie przeznaczone będzie m.in. do precyzyjnego wyznaczania pozycji małych satelitów na orbicie okołoziemskiej oraz stanie się elementem awioniki małych rakiet. Projekt realizowany jest w ramach konsorcjum przez GMV Innovating Solutions, Centrum Badań Kosmicznych PAN oraz Hertz Systems.

Konstelacja europejskich satelitów Galileo fot.ESA-P. Carril

Czytaj dalej: O odbiorniku GNSS dla małych satelitów i rakiet...

Hayabusa 2 coraz bliżej planetoidy Ryugu

Satelity i Sondy KosmiczneJapońska sonda Hayabusa 2 znajduje się już poniżej 1000 metrów od planetoidy Ryugu. Obecnie trwa badanie jej pola grawitacyjnego, by następnie podjęć decyzję o wyborze idealnego miejsca do pobrania pierwszej próbki, a także miejsca lądowania europejskiego lądownika znajdującego się na pokładzie sondy. To jednak dopiero początek historii sondy, która przez najbliższe miesiące będzie pracować w naprawdę trudnych warunkach.

Artystyczna wizja Hayabusa2
fot. JAXA

Czytaj dalej: O szczegółach misji Hayabusa 2...

Satelita Światowid gotowy do testów

AstronautykaSpółka SatRevolution jest gotowa do przeprowadzenia wszystkich niezbędnych testów Światowida – pierwszego polskiego satelity obserwacyjnego. Na realizację tych działań firma otrzymała grant w ramach projektu „Dolnośląski Bon na Innowacje”. Dzięki pozyskanym funduszom, SatRevolution nawiąże współpracę z partnerem naukowym, który zapewni infrastrukturę do testów: wibracyjnego i zgodności elektromagnetycznej. Trzeci test urządzenia spółka przeprowadzi samodzielnie, we własnej komorze termiczno-próżniowej.

Satelita Światowid gotowy do testów
fot. SatRevolution

Czytaj dalej: O szczegółach misji Światowida...

12 sierpnia start misji Parker Solar Probe. Sonda dokona pomiarów bezpośrednio wewnątrz korony słonecznej!

Słońce12 sierpnia około godziny 09:31-10:36 czasu polskiego z wyrzutni SLC-37B na Cape Canaveral wystrzelona zostanie rakieta nośna Delta-4H/Star-48BV, której zadaniem jest wyniesienie na orbitę heliocentryczną sondy kosmicznej Parker Solar Probe. Jest to historyczne wydarzenie, ponieważ będzie to pierwsza sonda, która dokona pomiarów bezpośrednio wewnątrz korony słonecznej! Misja jest realizowana w ramach programu NASA Living with a Star.

Artystyczna wizja sondy Parker Solar Probe Autor: NASA

Czytaj dalej: O szczegółach misji Parker Solar Probe...

Młodzi astronomowie będą uczyć się i wypoczywać w Chorwacji

AstronomiaSzesnastu najaktywniejszych uczestników zajęć w kujawsko-pomorskich Astrobazach wyjeżdża dziś (8 sierpnia) do Chorwacji na obóz żeglarski z elementami astronawigacji oraz astronomii. Organizatorem wyjazdu jest Urząd Marszałkowski, młodzież będzie wypoczywać w ośrodku Chrześcijańskiej Szkoły Pod Żaglami na wyspie Iż. Celem wyjazdu jest promocja wśród młodzieży edukacji astronomicznej, dorobku nauk matematyczno-przyrodniczych, promowanie metody projektu w edukacji szkolnej oraz promocja dorobku najwybitniejszych uczonych w regionie województwa kujawsko-pomorskiego.

fot: Tymon Markowski