Magia i Stal, czyli Nik Pierumow przenosi nas do światów, jakich jeszcze nie znamy

Książki i czasopisma astronomiczneNie ukrywamy, że odbieramy od Was pozytywne wiadomości o publikowanych przez nas recenzjach nie tylko tytułów z kategorii „nauka”, ale także powieści, które w mgnieniu oka potrafią przenieść Was do innego świata (np. do księżycowego miasta Artemis). Nie sposób więc nie polecić Wam książki „Magia i stal”, która na półki sklepowe trafiła niespełna miesiąc temu.

Autor przenosi nas do świata zrujnowanego kataklizmem, podzielonego na dwie krainy: królestwo, gdzie rządzą prawa fizyki i racjonalizm oraz dziką i nieskażoną krainę magów - tajemniczych Rooskies.

Czytaj dalej: Recenzję książki "Magia i Stal"...

Satelita KRAKsat z AGH zabierze w kosmos zdjęcia internautów

Satelity i Sondy KosmiczneWystartowała akcja zbiórki zdjęć, które w kwietniu polecą w kosmos na pokładzie satelity KRAKsat zaprojektowanego i zbudowanego w Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Przez najbliższy tydzień miłośnicy gwiazd będą mogli zgłaszać swoje fotografie poprzez media społecznościowe oraz stronę projektu. Wewnątrz satelity autorstwa studentów z AGH znajdzie się niewielka karta pamięci, która pomieści zdjęcia chętnych uczestników akcji.

Model satelity KRAKsat.

Czytaj dalej: O szczegółach misji KRAKsat oraz akcji lecę w kosmos...

Chińska sonda kosmiczna Chang'e 4 wylądowała na niewidocznej stronie Księżyca.

Satelity i Sondy KosmiczneW czwartek 3 stycznia o godzinie 3:26 czasu polskiego chińska sonda kosmiczna Chang’e 4 wylądowała na niewidocznej stronie Księżyca poinformowała Telewizja Centralna Chin. Warto wspomnieć, że jest to pierwsza misja w historii, która tego dokonała. Sonda Chang’e 4 jest czwartą misją w ramach chińskiego programu badań Księżyca (program Chang’e). Start sondy odbył się 7 grudnia 2018 roku. Wcześniej na orbicie wokół punktu L2 układu Ziemia-Księżyc Chiny umieściły satelitę Queqiao odpowiedzialną za komunikacje między Ziemią a lądownikiem księżycowym Chang’e 4.

Pierwsze zdjęcie wykonane na powierzchni Księżyca przez Chang'e 4. Autor: Xinhua (Chiny).

Czytaj dalej: O szczegółach misji i lądowaniu sondy Chang’e 4...

03.01.2019 Ziemia znajduje się dziś najbliżej Słońca (Peryhelium)

ZiemiaW czwartek 3 stycznia 2018 roku o godzinie 07:20 (czasu polskiego) Ziemia znalazła się najbliżej Słońca. Dystans jaki dzieli dziś oba obiekty wynosi 147,1 mln km. Średnia odległość naszej planety od Słońca wynosi natomiast 149,6 mln km. Zbliżenie nie będzie miało jednak żadnego wpływu na temperaturę panującą na naszej planecie. Podobnie zresztą jak w lipcu podczas oddalenia (Aphelium).

3 stycznia Ziemia znalazła się najbliżej Słońca w tym roku
Ziemia i Księżyc fot. NASA ESA

Czytaj dalej: O zbliżeniu Ziemi do Słońca 2019...

Maksimum meteorów z roju Kwadrantydów 2019 - Noc z 3/4 stycznia

Meteory i MeteorytyPoczątek roku przywita miłośników astronomii jednym z ciekawszych zjawisk na nocnym niebie. W nocy z 3 na 4 stycznia będziemy mieli okazję do podziwiania maksimum meteorów z roju Kwadrantydów. Aktywność tego roju należy do bardzo wysokich - w ciągu godziny możemy zaobserwować teoretycznie nawet do ~100 obiektów. Kwadrantydy będą widoczne na niebie do 7 stycznia. Jednak z każdym kolejnym dniem po maksimum aktywność będzie znacząco spadać.

Wzrost aktywności Kwadrantydów jest bardzo krótki i gwałtowny
fot: samson19

Czytaj dalej: O maksimum meteorów z roju Kwadrantydów 2019...

Przełomowa misja czwartego polskiego satelity PW-Sat2 pomyślnie dobiega końca.

Satelity i Sondy KosmiczneCzwarty polski satelita PW-Sat2 rozłożył żagiel deorbitacyjny 29 grudnia 2018, tuż przed godziną 11.00. Na komendę otrzymaną ze stacji naziemnej satelita uruchomił mechanizm zwalniający żagiel deorbitacyjny. Chwilę później operatorzy analizujący dane telemetryczne satelity mogli potwierdzić, że żagiel został skutecznie otwarty w kosmosie. Potwierdzają to zdjęcia i film poklatkowy z otwarcia żagla nadesłany z pokładu satelity. Satelita PW-Sat2 wykonał także pierwsze w historii polskie zdjęcie satelitarne.

Otwarcie żagla PW-Sat2