Patronat medialny

Astronomia24 Astronomia24

We wtorek 20 marca rozpocznie się astronomiczna wiosna 2018

Ziemia20 marca o godzinie 17:17 czasu polskiego rozpocznie się astronomiczna wiosna. Słońce wejdzie w znak Barana. Astronomowie nazywają to miejsce przecięciem ekliptyki czyli płaszczyzny wyznaczonej w przestrzeni przez orbitę Ziemi z równikiem niebieskim. Od wtorku do początku astronomicznej jesieni dni będą dłuższe niż noce. Jak co roku w ostatnią niedzielę marca przestawimy zegarki z godziny 2:00 na 3:00 przechodząc na czas letni.

20 marca przywita nas długo wyczekiwana wiosna.

Czytaj dalej: O astronomicznej wiośnie 2018...

W wieku 76 lat zmarł Stephen Hawking

AstronomiaKilka godzin temu świat nauki obiegła bardzo smutna wiadomość. W wieku 76 lat zmarł Stephen Hawking - brytyjski astrofizyk, kosmolog, fizyk teoretyk. Hawking w środowisku naukowców był niezwykle uznaną osobą, za sprawą wielu przełomowych koncepcji i hipotez dotyczących szeroko pojętej astrofizyki. W szczególności badał czarne dziury i teorię powstania Wszechświata. Hawking od wielu lat cierpiał na stwardnienie zanikowe boczne, którego postęp spowodował paraliż większości ciała, w wyniku czego przez większość życia poruszał się na specjalnie skonstruowanym wózku inwalidzkim.

Stephen Hawking (1942-2018) - zmarł 14 marca 2018 w Cambridge fot: NASA

Czytaj dalej: O historii Stephena Hawkinga...

SENER Polska wykona mechanizm rozkładania i kierunkowania anteny dla satelity Euclid

AstronautykaMechanizm projektowany przez SENER ma krytyczne znaczenie dla powodzenia misji Euclid, bo odpowiada za rozłożenie i poruszanie anteną służącą do komunikacji z centrum kierowania misją na Ziemi. Mechanizm rozkładania i kierunkowania anteny - ADPM (ang. Antenna Deployment and Pointing Mechanism) to zespół precyzyjnych siłowników ustawionych w trzech osiach - jeden posłuży do rozłożenia anteny, a dwa pozostałe będą służyć do ustalania jej kierunku. Zestaw umożliwia również przesył dwóch sygnałów radiowych od satelity do anteny.

Model 3D mechanizmu rozkładania i kierunkowania anteny dla satelity Euclid

Czytaj dalej: O mechanizmie rozkładania i kierunkowania anteny dla satelity Euclid...

Polski satelita PW-Sat2 na ostatniej prostej przed lotem w kosmos

Satelity i Sondy Kosmiczne28 lutego 2018 roku, a więc po kilku miesiącach bardzo intensywnych prac zakończyła się integracja satelity PW-Sat2 - czytamy na oficjalnej stronie obiektu PW-Sat2. Oznacza to, że projekt polskich studentów Politechniki Warszawskiej został ukończony i czeka na przeprowadzenie ostatnich testów przed lotem w kosmos. W maju satelita zostanie przekazany do pośrednika, który zapewni miejsce na rakiecie Falcon 9. Start prawdopodobnie zostanie zrealizowany dopiero w drugiej połowie 2018 roku, ze względu na opóźnienia firmy SpaceX.

PW-Sat2 po pomyślnych testach otwarcia anten © Projekt PW-Sat2, Studenckie Koło Astronautyczne PW

Czytaj dalej: O ostatnich pracach nad PW-Sat2 i szczegółach polskiej misji...

The Manga Guide Fizyka, czyli recenzja drugiej części komiksowej serii od PWN

Książki i czasopisma astronomiczneNie tak dawno recenzowaliśmy dla Was The Manga Guide Wszechświat, czyli pozycję skonstruowaną w formie japońskiego komiksu, która (co istotne) może pochwalić się zawartością bogatą w ogromną porcję wiedzy. Warto również przypomnieć, że za wydanie odpowiada wydawnictwo PWN, które zapewniło, że na rynku pojawi się cała seria The Manga Guide, na którą składać się będą części traktujące o zagadnieniach z zakresu: mikroprocesorów, baz danych, biologii molekularnej, biochemii, a także fizyki. Właśnie część poświęconą fizyce przyjdzie nam dziś dla Was zrecenzować!

Podczas ciekawie zaprojektowanej historii, fizyka sprawia wrażenie prostszej niż wydaje się na co dzień

Czytaj dalej: Recenzję komiksu "The Manga Guide Fizyka"...

Jak widać polski sektor kosmiczny? Pierwszy raport wizerunkowy branży.

AstronautykaSektor kosmiczny, kojarzony wcześniej głównie z nauką, stał się dzisiaj istotną częścią rozwoju biznesu. Za jego ewolucją powinna iść właściwa zmiana komunikacji. Potencjał branży w tej kwestii prezentuje „Raport nt. wizerunku polskiego sektora kosmicznego w Polsce”, który powstał na zlecenie Agencji Rozwoju Przemysłu. Pomysłodawcą pierwszego tego rodzaju w Polsce opracowania jest Europejska Fundacja Kosmiczna, która objęła także merytoryczny nadzór nad powstaniem publikacji. Za jej przygotowanie odpowiadała firma Planet PR, część medialną raportu przygotował PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.

Pierwszy raport wizerunkowy polskiej branży kosmicznej

Czytaj dalej: O szczegółach raportu polskiego sektora kosmicznego...

55 i 56 załoga stacji (ISS) rozpoczyna przygotowania do misji Sojuz MS-08

Statki kosmicznePrzyszła 55 i 56 stała załoga Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) rozpoczyna przygotowania do misji Sojuz MS-08, która została przewidziana na 21 marca 2018 roku. 4 marca astronauci wyruszyli na lotnisko Chkalovsky pod Moskwą, skąd udali się na ostatni etap szkoleń przedwstępnych. Przez dwa tygodnie załoga przejdzie bogaty program szkoleniowy na kosmodromie Bajkonur w Kazachstanie.

Załoga R.Arnold, O.Artiemjew i A.Feustel.

Czytaj dalej: O szczegółach misji Sojuz MS-08...