Zapytaj astronautę - Recenzja książki naszpikowanej ciekawostkami!

Tym razem recenzujemy dla Was arcyciekawą pozycję, która powinna znaleźć się na półce każdego miłośnika astronomii. Jeśli jeszcze nie słyszeliście o Tim Peake – Zapytaj astronautę, to z pewnością dlatego, że książka ta pojawiła się na rynku niedawno, bo w pierwszej połowie marca 2018 roku. Najwyższy jednak czas, by zaległości szybko nadrobić!

W ramach wstępu wspomnieć wypada, że Tim Peake to pilot i astronauta Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) pochodzący z Wielkiej Brytanii. W 2016 roku ukończył misję Principia, w trakcie której przez pół roku pracował na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej Ekspedycji 46/47. Od lat jest ambasadorem brytyjskiej nauki i kariery w przestrzeni kosmicznej. Bardzo chętnie udziela się w mediach społecznościowych i uczestniczy w spotkaniach, promując naukę i inżynierię wśród uczniów szkół.

astronomia24
W trakcie obcowania z "Zapytaj astronautę" nasze umysły pozyskują dziesiątki niezwykle ciekawych informacji, które zapadają w pamięć na naprawdę długo

Książka Tim Peake – Zapytaj astronautę skonstruowana jest w bardzo czytelny sposób (pytanie – odpowiedź). Mamy tu osiem uporządkowanych chronologicznie rozdziałów: wprowadzenie, start, szkolenie, życie i praca w Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, spacery kosmiczne, ziemia i przestrzeń kosmiczna, powrót na ziemię, posłowie: spojrzenie w przyszłość. Każdy z nich otwiera przed nami dostęp do szeregu pytań, które być może pojawiały się w Waszych głowach niejednokrotnie. Astronauta odpowiada na każde z nich konkretnie i jednocześnie wyczerpująco. W efekcie nasze umysły pozyskują dziesiątki niezwykle ciekawych informacji, które zapadają w pamięć na naprawdę długo. Trudno jednak się temu dziwić. Życie astronauty intryguje niemal każdego, a w szczególności nas – miłośników szeroko pojętej astronomii.

astronomia24
W rozdziale poświęconym etapowi szkolenia dowiadujemy się m.in. ile lat miał najmłodszy i najstarszy astronauta, ile czasu trwa szkolenie, a także jaki jego element był najtrudniejszy.

Aby lepiej przybliżyć Wam zawartość książki posłużymy się przykładami. W rozdziale pierwszym (wprowadzenie) astronauta pytany jest m.in. o to jak właściwie można zostać astronautą. To jednak dopiero rozgrzewka! W rozdziale „start” Tim Peake odpowiada m.in. o tym jak wyglądają ostatnie przygotowania do startu, czy chociażby ile czasu potrzeba, by dotrzeć na orbitę oraz jaką moc obliczeniową mają komputery Sojuza. W kolejnym rozdziale, poświęconym etapowi szkolenia dowiadujemy się m.in. ile lat miał najmłodszy i najstarszy astronauta, ile czasu trwa szkolenie, a także jaki jego element był najtrudniejszy. Wielu z Was czeka zapewne na prezentację rozdziałów obejmujących swoim zakresem pracę w Międzynarodowej Stacji Kosmicznej i spacery kosmiczne. Wśród pytań znajdziecie tu m.in. wskazówki w jaki sposób korzystać z toalety na ISS, jak śpi się w przestrzeni kosmicznej, co jedzą astronauci i czy jedzenie w kosmosie ma inny smak. Jeśli chodzi o sam spacer kosmiczny, to uwagę przykuwa pytanie o to jak wyznaczane są trasy takich wędrówek i czy trudno jest pracować w ciemnościach panujących w przestrzeni kosmicznej. Prawda, że brzmi ciekawie? A to tylko część atrakcji z jakimi mamy do czynienia. Lista pytań jest bowiem bardzo długa. Oczywiście nie wymienimy ich wszystkich, ale nie sposób przejść obojętnie obok pytań z kolejnych kategorii, tj. „ziemia i przestrzeń kosmiczna”, czy wreszcie „powrót na ziemię”. Astronauta wyjaśnia w nich, czy z kosmosu widać samoloty i statki, czy w kosmosie jest hałas, jak pachnie przestrzeń kosmiczna i chociażby kiedy było więcej zabawy podczas startu, czy ponownego wejścia w atmosferę oraz jaki był pierwszy posiłek spożyty przez Tim Peake’a po powrocie na Ziemię. Prawdziwa pigułka ciekawostek – nic dodać, nic ująć…

astronomia24

Tim Peake - Zapytaj astronautę to pozycja, którą można pochłonąć z zapartym tchem podczas jednego wieczoru przy herbacie. I nie ma mowy o jakichkolwiek nudnych momentach. Każde kolejne pytanie rozbudza naszą ciekawość do czerwoności, a co najbardziej istotne – odpowiedzi zaspokajają ją w pełni. Bez żadnych wątpliwości możemy polecić tę książkę każdemu – nie tylko Wam miłośnikom astronomii, ale wszystkim głodnym wiedzy i ciekawostek z otaczającego nas świata i Wszechświata. Nie pozostaje nam nic innego, jak życzyć Wam miłego wieczoru w towarzystwie 264-stronicowej lektury!

Tytuł: „Zapytaj astronautę”